اینستاگرام نوحه باران

متن نوحه زنجیرزنی

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر (ع)

مجموعه اشعار برگزیده متن نوحه زنجیرزنی برای حضرت علی اکبر علیه السلام

بهترین متن نوحه های زنجیرزنی حضرت علی اکبر ، سه ضرب، دو ضرب و تک ضرب

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - کوفیان حیدر به میدان آمده

کوفیان! حیدر به میدان آمده
یـا که پیغمبـر به میدان آمده
یـا علی‌اکبـر بــه میدان آمده

این جوان پیغمبر است          یا علی‌اکبر است؟

این تمام عشق و احساس علی‌ست
هـم علی هم اشجع‌الناس علی‌ست
چشـم‌هایش چشم عباس علی‌ست

این جوان پیغمبر است          یا علی‌اکبر است؟

بار عشق خود به منزل می‌برد
رو به یک دریـای قاتل می‌برد
از حسیـن‌بـن‌علـی دل می‌برد

این جوان پیغمبر است          یا علی‌اکبر است؟ 

اهل کوفه! سورۀ طاهاست این
نـور چشم یوسف زهراست این
بـاغ سـرخ لالـۀ لیــلاست این

این جوان پیغمبر است          یا علی‌اکبر است؟

این جوان نسل جوان را رهبر است
ایـن جوان خـون خدا را یاور است
ایـن جـوان نـامش علی‌اکبر است

این جوان پیغمبر است          یا علی‌اکبر است؟

این جوان یک عمر بوده با حسین
این پسـر پـرواز کــرده تا حسین
اول و آخــر کلامـش یـــاحسین

این جوان پیغمبر است          یا علی‌اکبر است؟

این جوان قـربان بابا می‌شود
جسـم پاکش ارباً اربا می‌شود
مثل قرآن نقش صحرا می‌شود

این جوان پیغمبر است          یا علی‌اکبر است؟

 

یک ماه خون گرفته 5 – غلامرضا سازگار

 

بیشتر بخوانید: نوحه قدیمی و سنتی حضرت علی اکبر (ع) برای زنجیرزنی و سینه‌زنی

 

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - ای اهـل حرم سـوی حرم اکبرم آمد

ای اهـل حرم! سـوی حرم اکبرم آمد
صـدپاره بـدن، نور دو چشم ترم آمد

علی شبه پیمبر                   علی ای گل پرپر

این کشتۀ صدپاره بدن جان حسین است
آیــات پــراکنــدۀ قـــرآن حسین است

علی شبه پیمبر                    علی ای گل پرپر

ای یوسف خونین بدن یوسف زهرا
خون گلویت ریخته در دامـن صحرا

علی شبه پیمبر                    علی ای گل پرپر

ای ماه حسین ازچه شدی غرق ستاره؟
زخـم بـدنت گشتـه فزون‌تـر ز شمـاره

علی شبه پیمبر                     علی ای گل پرپر

گردیـده نفس در دل تنگــم شــرر دل
یک کشتۀ خونین بدن واین همه قاتل؟

علی شبه پیمبر                    علی ای گل پرپر

 

یک ماه خون گرفته 6 – غلامرضا سازگار

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - ای اهل کوفه من علی‌ اکبرم

ای اهل کوفه من علی‌اکبرم
وارث خلق و خوی پیغمبرم

این منم این سرم               حسین را یاورم
ای اهل عالم 

منطق من منـطق پیغمبر است
شجـاعتم شجاعت حیـدر است

امیــد حسینــم                 شهید حسینم
ای اهل عالم 

یک فردم و یک لشکر حسینم
تنـهـای تنهـــا یـاور حسینم

ایـن بـود جهـادم            جان به کف نهادم
ای اهل عالم 

من زادۀ امیرمؤمنینم
خون سرم نثار راه دینم

عبـادت عبــادت             شهادت شهادت
ای اهل عالم 

اگر شوم از تیـغ اربـــاً اربــا
اگر دهم جان پیش چشم بابا

حمایت حمایت                 کنـم از ولایـت
ای اهل عالم 

این خون سر این زخم بی‌حسابم
فـرزنـد زهـرا کــرده انتخــــابم

بــرای رهبـرم                 سپر شد پیکرم
ای اهل عالم 

علی اکبـر یــــاور حسیـنم
در موج خون همسنگر حسینم

سلامم سلامم                 به جان امامم
ای اهل عالم
 

یک ماه خون گرفته 7- غلامرضا سازگار

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - اکبرم، اکبرم ای جوانم

اکبرم، اکبرم ای جوانم
اکبرم، اکبرم نوجوانم
گـــرد اکبـــر، کـودکانند                          خواهـران، دامن کشـانند
مویه‌های غریبانه برپاست                   نـوبت بی‌قـراری لیلاست
اکبرم، اکبر نوجوانم
جــان شــده داغ کــلامش                         نالـۀ منّــی السـلامش
تا حسین شاهد «ارباًارباست»                   نوبت بی‌قراری لیلاست
اکبرم، اکبر نوجوانم
حرف مرگ و احتضار است                            انتهـــای انتظـار است
زینب و نالۀ «وا أخیّا»ست                   نوبت بی‌قراری لیلاست
اکبرم، اکبر نوجوانم

فانوسهای اشک 3 – سیدمحسن حسینی

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - وای وای، علی اکبر

شسته شد از خون جبین روی علی اکبر من

پنجـۀ قـاتـل بــود و مــوی علی اکبر من
وای وای، علی اکبر (2)
فرق منیـر پسـرم گشتـه چـو فــرق پــــدرم

با چــه دلـی سـوی حـرم پیکـــــر او ببــرم
وای وای، علی اکبر (2)
ای همۀ حـاصل من داغ تـو شـد قـاتـل مـن

یـاد لب تشنـۀ تــو خـون شـده بـابا! دل من
وای وای، علی اکبر (2)
روشنـی چشـم مـن و قـــوت زانـــوی منی

بـا نگـه بستـۀ خـود قلــب مــرا می شکنی
وای وای، علی اکبر (2)
به! کـه چه زیبا شده ای ای پسرم ای پسرم

اربـاً اربـا شــده ای ای پســرم ای پســرم
وای وای، علی اکبر (2)
ای پسـرم کشته مـرا زخـم تن و زخـم سرت

خیز و ببیـن قــاتل تـو خنـده زنـد بـر پدرت
وای وای، علی اکبر (2)
 

یک ماه خون گرفته 6- غلامرضا سازگار

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - لالـه مـن پیــش چشم بـاغبـان پــرپر شدی

لالـۀ مـن! پیــش چشم بـاغبـان پــرپر شدی
کـربـلا دشـت احـد گشتـه تـو پیغمبــر شدی

 

از هجــوم نیـــزه هـا گـــردیـد جسمت نینوا
بــاغ گـل از زخـم تیــغ و نیـزه و خنجـر شدی

 

گـرچه جسمت از دم شمشیــرهـا شـد ریـز ریز
حـــال می بینــم علــی بـودی علی اکبر شدی

 

خـاک و خـون بـر روی زیبـا پرده می پوشد ولی
تو میـان خـاک و خـون از پیـش، زیبــاتر شدی

 

یـاد از مـحـــراب کـــوفه می کنـد زخـم سـرت
کـربـلا محــراب کـوفـه گشتته، تـو حیـدر شدی

 

خـواستـم لـب هـای خشکت را ز اشکـم تـر کنم
حــال می بینـم ز پــا تــا فـرق از خون تر شدی

 

پیـکــرت گــردیـده مثــــل آیــه های ریخـتـه
ســوره ســـوره لیــک مثــل سـورۀ کـوثر شدی

 

آخـریـن حـرف تـــو پیـغــــام رســـول الله بود
میــوۀ قلبـــم! پیمـبـــر را پــیـــام آور شــدی

 

تو بـه زیــر تیــغ بــر مـن گـریـه کــردی اکبـرم!
مـن نگـه کــردم؛ تــو پیــش دیده ام پرپر شدی

 

«میثمـا!» آتـش زدی تنهـــا نــه جــان خلـق را
سـوختی خـود را و زین غـم شعله پـا تا سر شدی
 

یک ماه خون گرفته 6- غلامرضا سازگار

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - ای بنی هـاشمیان

ای بنی هـاشمیان
همه گیرید به کف                     میرود گل میدان
آینــه بــا قـرآن
این جگر پاره ی من هست و به نخلم ثمرست
حَجَـر الأسـود مـن خــال لـب ایـن پسرست
پسرم آهسته
ای همه حاصل من
رفتی امّــا غــم تو                    روشنـای دل من
می شود قاتل من
حاصل عمــر منـی و همه ی دلخـوشی ام
ای مسیحا نفسم از چه سبب می کُشی ام
پسرم آهسته
روی تو چون ماهست
همچنـان مــادر مـن                  چون رسول الله است
عمـر و کـوتـاه سـت
ماه رخسار تو گر یوسف کنعان بیند
تا اَبَـد سفره ی زیبائیِ خود برچیند
پسرم آهسته
برو ای ماه، برو
تا ببینم قـد تو                           گـر کشـم آه، برو
پیش من راه برو
بسته ی موی تو ای سلسله گیسو آیم
گـر روی بـر سـر تـو بـا سـر زانـو آیم
پسرم آهسته

 

فانوسهای اشک 1- علی انسانی

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - روح و ریحانم علی  نور چشمانم علی 

این علی‌اکبر است از صدر زین افتاده است
یـا رســول‌الله بـــر روی زمین افتاده است

روح و ریحانم علی                   نورچشمانم علی 

بارالهـا تـازه شــد داغ پیمبــر در دلم
داغ فرزندم شده پیش از شهادت قاتلم

روح و ریحانم علی                   نورچشمانم علی 

ای بنی‌هاشم بیایید و مرا یاری کنید
بـر علـی‌اکبـرم با هـم عـزاداری کنید

روح و ریحانم علی                   نورچشمانم علی 

اکبـرم مـرهـم بـه زخـم سینـه بـابا بزن
تا ببینم زنده‌ای یک لحظه دست و پا بزن

روح و ریحانم علی                   نورچشمانم علی 

یوسف مـن بـا چه جـرمی گرگ‌ها چنگت زدند
پیش چشمم دست‌جمعی کوفیان سنگت زدند

روح و ریحانم علی                   نورچشمانم علی 

پیـش چشمان پـدر بـر خاک افتادی علی
آب از من خواستی و تشنه جان دادی علی

روح و ریحانم علی                   نورچشمانم علی 

جان بـابا عمـه مظلــومـه آمد از حـرم
کاش می‌شد زخم فرقت را ببندم اکبرم

روح و ریحانم علی                   نورچشمانم علی 

بس‌که بودی تشنه دریا از غمت بی‌تاب شد
آب هم از خجلت لب‌هـای خشکت آب شد

روح و ریحانم علی                   نورچشمانم علی
 
یک ماه خون گرفته 7- غلامرضا سازگار

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - یاس سرخ پرپرم ای علی‌اکبرم

ستـاره سحـرم علـی علـی پسـرم
چگونه جسم تو را به خیمه‌ها ببرم

یاس سرخ پرپرم                         ای علی‌اکبرم
لاله لیلا علی (2) 

چه می‌شود که کنی به من نظاره علی
پدر صـدا بــزنــی مـرا دوبـــاره علی

دیده بگشا اکبرم                      عمه آمد از حرم
لاله لیلا علی (2) 

کتاب عشق تو شد شکاف زخم سرت
شهـادت تـو شـــده شهــادت پدرت

پاره‌پاره پیکرم                           نور چشمان ترم
لاله لیلا علی (2) 

نظاره کـن پسـرم قـد کمان مرا
صدای العطشت گـرفته جان مرا

من شدم ای شمع دل         از لب خشکت خجل
لاله لیلا علی (2)

من اوفتاده ز پا تو نقش خاک زمین
غمم بـه دل بنشان کنار من بنشین

پیش چشمم پر نزن                     بر دلم آذر نزن
لاله لیلا علی (2)

دویـده‌ام ز حــرم کـه زنـده‌ات نگرم
دو چشم خود بگشا مگر نه من پدرم

بین خمیده قامتم                   گریه کن بر غربتم
لاله لیلا علی (2) 

تو می‌روی پسرم چو جان ز پیکر من
ببـر سلام مـرا بــه جـد و مـادر من

پیش جدم جای من           بوسه بر دستش بزن
لاله لیلا علی (2)
 

یک ماه خون گرفته 7- غلامرضا سازگار

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - رفـت بـــا رفتنت از دسـت قـرارم پسرم

رفـت بـــا رفتنت از دسـت قـرارم پسرم
کـاش جـان بـر سر نعشت بسپارم پسرم

 

چـه کنـم چهـره گـذارم بـه روی سینـۀ تو
یــا ســرت را بــه روی سینه گذارم پسرم

 

قسمتـم بـــود کــه دور تـن صـد پــارۀ تو
قــاتلت خنــدد و مـن اشـک ببــارم پسرم

 

جگرم ســـوخت ز داغ تـــــو و بـــایـد تنها
بیـن دشمـن ز جگـــر نـــالـه بـــرآرم پسـرم

 

من نشستم سر نعش تو، تو خفتی روی خاک
کــاش می‌شـد بنشینی بــه کنــارم پسـرم

 

بــا چـــه حــالـی بدنت را بگــذارم بــروم
بــا چــه رویــی بـه حـرم روی بیـارم پسرم

 

آنقـدر ریختی از هـم که دگر ممکن نیست
زخــم‌هــای بـــدنـت را بشـمـارم پسرم

 

آنچنـان بی‌تـو شـده روز بـه چشمم تاریک
کـه تفـــاوت نکنـــد لیـل و نهـارم پسرم

 

آب هــم گـــر بخــــورم بـاز دلم می‌سوزد
چـه کنـم مـن به جگـر داغ تــو دارم پسرم

 

بس‌که افروخته و سوخته و ساخته است
نظم «میثم» شده کـوهی ز شرارم پسرم
 

یک ماه خون گرفته 7- غلامرضا سازگار

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - کوفیان رخسار پیغمبـر ببینید

کوفیان! رخسار پیغمبـر ببینید
در زمیـن کربـلا حیـدر ببینید
روی زیبـای علـــی‌اکبر ببینید

        ای علی جان (2)  
سرزده در بـاغ عصمت یاس دیگر
رو به میدان کرده خیرالناس دیگر
یا بـه میـدان آمده عبـاس دیگر؟

           ای علی جان (2)
اهل کوفه! این جوان جان حسین است
میــوۀ دل، نـور چشمـان حسین است
طلعتش نور است و فرقان حسین است

               ای علی جان (2)
از حــرم دنبــــال آن مـــاه دل‌آرا
قلـب زینـب، جان لیـلا، چشم زهرا
شه گرفته بر محاسن دست خود را

             ای علی جان (2)   
شـه کنــد بـر قامت اکبـر نظاره
ریزد از چشمـان گریـانش ستاره
می‌شود جسم جـوانش پاره‌پاره

         ای علی جان (2)
حیف از این قامت که پیش چشم بابا
در میـــان دشمنــان تنهـــای تنـهـا
می‌شـود از تیــر و خنـجـر اربـــاً اربا

               ای علی جان (2)
ام لیـلا! مــادر اکبــر! کجـایی؟
تـا تمــاشـای رخ اکبــر نمـایی
دیـده بـر زخم سـر اکبـر گشایی

         ای علی جان (2) 

 

یک ماه خون گرفته 6 – غلامرضا سازگار

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - این جوان پیغمبر است؟ یا علی‌اکبر است؟

از تن پاک حسین، جان میرود
یا محمّـد سوی میدان میرود؟

این جوان پیغمبر است؟        یا علی‌اکبر است؟

کربلا! غـوغای محشر را ببین
دیده بگشـا و پیمبــر را ببین

این جوان پیغمبر است؟        یا علی‌اکبر است؟

بر محمّـد اشبه‌الناس آمده
مثل حیدر مثل عباس آمده

این جوان پیغمبر است؟        یا علی‌اکبر است؟

سورۀ طاها و یاسین روی او
نقش بسـم الله در ابـروی او

این جوان پیغمبر است؟        یا علی‌اکبر است؟

پیکـرش مشتاق زخـم تیرهـاست
عضوعضوش عاشق شمشیرهاست

این جوان پیغمبر است؟        یا علی‌اکبر است؟

جسم پاکش ارباً اربا می‌شود
پاره‌پاره پیـش بـابـا می‌شود

این جوان پیغمبر است؟        یا علی‌اکبر است؟

پیش رو زهرای اطهر، مادرش
روی بابا پـر زنـد پشت سرش

این جوان پیغمبر است؟        یا علی‌اکبر است؟

 

یک ماه خون گرفته 6 – غلامرضا سازگار

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - ای علی جانم

از غمت ریزد اشک چشمانم (2)
رفتـی و بـی‌تـو شمـع سـوزانم

ای علی جانم                 ای علی جانم (2)

ای به خون غلطان دیده را بگشا (2)
از حــرم آمـد خــون جگــر، بـابـا
لالۀ پرپر در گلستانم

ای علی جانم                 ای علی جانم (2)

رفتی و خم شـد قامتم از غم (2)
دیده و دل شد خون از این ماتم
در عزایت با چشم گریانم

ای علی جانم                 ای علی جانم (2)

من سراپا غم، تو سراپـا خون (2)
من رخـم گلرنگ تـو رخت گلگون
روز من شب شد، ماه تابانم

ای علی جانم                 ای علی جانم (2)

 

فانوسهای اشک 3 – محمود تاری

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - ای گل پرپر، علی اکبر شبه پیغمبر، علی اکبر

تازه در قلب حسین داغ پیمبر شد (2)
لالــۀ بـه خـون غلطیـده پـرپـر شـد

ای گل پرپر، علی اکبر             شبه پیغمبر، علی اکبر (2)

شبه ختم المرسلین از صدر زین افتاد (2)
مثـل قـرآن آیــه آیــه بــر زمیــن افتاد

ای گل پرپر، علی اکبر             شبه پیغمبر، علی اکبر (2)

با لب عطشان تو را از خود جدا کردم (2)
با تـن صــد پــاره تقـدیـم خــدا کردم

ای گل پرپر، علی اکبر             شبه پیغمبر، علی اکبر (2)

خواهرم زینب به جان مادرت لیلا (2)
می‌زنـد بـر گـرد نعشت بـانگ واویلا

ای گل پرپر، علی اکبر              شبه پیغمبر، علی اکبر (2)

شد علی اکبرم لب‌تشنه قربانی (2)
اهل کـوفه این نباشد رسم مهمانی

ای گل پرپر، علی اکبر              شبه پیغمبر، علی اکبر (2)

 

فانوسهای اشک 3 – غلامرضا سازگار

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - گفـت ای تازه جـوان اکبــر مه پیکر من

گفـت: ای تازه جـوان اکبــر مه پیکر من                          نـوجوان اکبـر من (2)

از غم مــرگ تـو شد خـاک عزا بر سر من              نـوجوان اکبـر من (2)

زنـدگانی به خدا بـی‌تـو حـرام است مـرا              انـــدر ایــن دار فـنـا

زودتـر کـاش ببّــرند، ســـر از پیکـر من              نـوجوان اکبـر من (2)

هست لیلا بـه حرم منتظـر و چشم به راه              بـا دو صـد نــاله و آه

بی‌خبـر ز آنکه شدی کشته، تو اندر بر من              نـوجوان اکبـر من (2)

بـا قـد خم شده و سوز دل و چشم پر آب              گو چه گـویم به جواب

گر بپـرسند ز مـن حـال تو را خـواهر من              نـوجوان اکبـر من (2)

هست «ذاکر» ز غم مرگ تو ای تازه جوان              روز و شب، اشک‌فشان

که صـف حشـر به او اجـر دهـد داور من              نـوجوان اکبـر من (2)

 

فانوسهای اشک 3 – مصطفی نظری

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - ماه لیلا، در یم خون غوطه‌ور بود

ماه لیلا، در یم خون غوطه‌ور بود
قلب بابا در کنـارش شعله‌ور بود
                                         وامصیبت (3)

شه بـه روی اکبرش صـورت نهاده
درج لعل خون چکانش بوسه داده
                                         وامصیبت (3)

از لب و روی حسین، خون گشته جاری
نـــالــه دارد او ز داغ جــان سپــاری
                                         وامصیبت (3)

ضرب شمشیر آن چنان جسمش دریده
گــویـی انــدر قتـلگـه، لالــه دمیـده
                                         وامصیبت (3)

زینب‌ اندر قلزم خون شد شناور
تا شود از جان و دل یار و برادر
                                         وامصیبت (3)

روی دست او پریشان سنبل موست
«وا اَخا» و «ابنَ اُخیّا» بر لب اوست
                                         وامصیبت (3)

رشتـۀ امیـد لیـلا رفتـه از دسـت
تا سر اکبر ز سنگ خصم بشکست
                                         وامصیبت (3)


فانوسهای اشک 3 – مصطفی نظری

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - مه لقا اکبرم، ای غزال حرم

مه لقا اکبرم، ای غزال حرم
                                   کـن حذر از سپـاه گرگان
                                   یوسف من مرو به میدان

می‌سپارم تو را علی‌جان بر خدا
                                     حق همه‌جا یار تو باشد
                                     یـار و مـددکار تـو باشد

بعدت ای نوجوان، زنده مانم چسان
                                  قــوتِ دل و قُــوّت جانی
                                 چون دل من بخون نشانی

 

فانوسهای اشک 3 – مصطفی نظری

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر -  تاب داغ اکبر ندارم


در میان خیمه دور از چشم بابا
سـرمه از دود جگـر کردم مهیا
                            غریبانه می‌زنم شانه تار گیسوی اکبرم را
نرگس خوابیدۀ مخمور اگر وا کند
تیـر جگردوز رها در دل شیدا کند
                        وای لیلا اگــر کشته گردد، اگـر کشته گردد
                        در یم خون گر آغشته گردد، گر آغشته گردد
ای خدا شود جان سپارم            تاب داغ اکبر ندارم (2)
می‌رود تاب و تـوان از پیکر من
سوی قربانگه روان شد اکبر من
                           نگار من، غمگسار من، همدم با وفای لیلا
تلخ کند کـام مرا فکر جدایی تو
تیغ اجل کاش کند مرا فدایی تو
                      جان مـادر، مــرو از بــَرِ مـن، مـرو از بَـرِ من
                      خاک هجران، مکن بر سر من، مکن بر سرِ من
ای خدا شود جان سپارم           تاب داغ اکبر ندارم (2)
رَعدِ تیر و اَبرِ تیـغ و بَـرقِ خنجر
سیل خون پاشیده بر رخسار اکبر
               گل نازم، زخمۀ سازم، بی‌صدا در خون دست و پا زد
باد خزان سنگ شد و غنچۀ لب، وا نمود
بـاز مگـو از چـه علی قهـر ز بـابـا نمـود
                                                شـد خزانی گـل آشنایی
                                                ای زمانه چقدر بی‌وفایی

ای خدا شود جان سپارم            تاب داغ اکبر ندارم (2)

 

فانوسهای اشک 3 - مصطفی نظری

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر -   لاله لیلا علی

ای نــور بصــر، لیلا
ای شمع دل سوزانم                   ای قـرص قـمــر لیلا،
ای خونین گل خندانم                   فرزندم علی‌اکبر
نوردیـدۀ حیدر
امید لیلا دو چشم خود وا کن
میـان دشمن مـرا تماشـا کن
لالۀ لیلا      لالۀ لیلا       لالۀ لیلا علی
ای در خون شده آغشته
زینب نـالـه بـه آهـم زد                   ای داغ تـو مرا کشته
دشمن خنده به اشکم                  من بـابـای تو هستم
زد تا رفتی تو ز دستم
تشنه لب ز خود تو را جدا کردم
به جـای آب اشک دیـده آوردم
لالۀ لیلا         لالۀ لیلا         لالۀ لیلا علی
لیـلا کو در این صحرا
پاشیده همه اعضایت                    بیند ای ثمـرِ زهـرا
پیش دیدۀ بابایت                   خون روی تو بگیرد
بـابـا بـر تـو بمیرد
اگرچه از خون لبت به هم بسته
بـا پــدرت کـن تـکلـم آهسته
لالۀ لیلا        لالۀ لیلا        لالۀ لیلا علی
فـرزنـدم بنگــر عمه
بی‌تو ای گل بستانها                 بیرون آمده از خیمه
پـاره گشته گریبانها                  با عباس و سکینه
از گلهـای مدینـه
فاطمه از غصّه خـونجگر گردد
برادرش کی به خیمه برگردد؟
لالۀ لیلا        لالۀ لیلا         لالۀ لیلا علی
مـن گلـزار خزان دارم
در این محفل مهمانی                   بر دل داغ جوان دارم
فرزندم شده قــربانی                 گـریـم در دل دشمن
خون گردیده دل من
حقوق جدم عجب ادا گردید
بـا لب تشنه علی فدا گردید
لالۀ لیلا        لالۀ لیلا        لالۀ لیلا علی

 

فانوسهای اشک 3 - غلامرضا سازگار

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - علی ای امید دل خسته‌ام 

علی ای امید دل خسته‌ام                      نگه بر قد و قامتت بسته‌ام
به خیمه نشستم              محاسن به دستم
علی جان علی   علی جان علی
روان جانب قتلگاهت کنم                      به سرعت مرو، تا نگاهت کنم
غمت کرده پیرم              دعا کن بمیرم
علی جان علی   علی جان علی
تو سر تا قدم مثل پیغمبری                      دلم را به دنبال خود می‌بری
تو رفتی ز دستم              من از پا نشستم
علی جان علی   علی جان علی 
لبت تر ز اشک غریبانه شد                      حرم با وداعت عزاخانه شد
که بی‌تو سکینه              رود در مدینه
علی جان علی   علی جان علی
تو از تیغ کین «ارباًاربا» شوی                      غریبانه قربان بابا شوی
در این سیل دشمن              جدا گشتی از من
علی جان علی   علی جان علی
غریبانه رو سوی صحرا ببر                      سلام مرا بهر زهرا ببر
من و شعلۀ دل              تو و زخم قاتل
علی جان علی   علی جان علی

 

فانوسهای اشک 3 - غلامرضا سازگار

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - نخـل بلنـد بـاغ کـوثـر را شکستند

نخـل بلنـد بـاغ کـوثـر را شکستند
قلب حسین و فرق اکبر را شکستند
کنار این جسم پاک «ارباً اربا»                  دشمن زند خنده بر گریۀ بابا
علی علی ای علی‌اکبر
گوید حسین ای میـوۀ قلبم ز جا خیز
یـاری کن از بابا در این دشت بلا خیز
سخن بگو بر تسلّای دل من            داغت شود ای علی جان، قاتل من
علی علی ای علی‌اکبر
یا آل هاشم! سوی میدان ره سپارید
از قتلگـه او را بـه خیمـه‌هـا بیـارید
یاری کنید که حسین طاقت ندارد            ترسم که از داغ اکبر، جان سپارد
علی علی ای علی‌اکبر
صورت نهاده‌ای چرا به خاک صحرا
برخیـز و یـک اذان بگـو بـرای بابا
«یا ولدی» پیری‌ام را کن تماشا               تو رفتی و بعد تو سیرم ز دنیا
علی علی ای علی‌اکبر

 

فانوسهای اشک 3 – محمد نعیمی

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - تو خفته در خون من دیده گریان

ای نـوجوانم، سـرو روانم، آرام جـانم
با رفتن تو، رفته ز دستم، تاب و توانم

تو خفته در خون، من دیده گریان        بابا علی جان (2)

لب‌بسته از خون، تن پاره پاره، اعضا شکسته
زهـرا ستــاده، تــو اوفتــاده، بـابـا نشسته

تو خفته در خون، من دیده گریان        بابا علی جان (2)

خیز و دعا کن، چشمی نبیند، ای میوۀ دل
کشتۀ فــرزنـد، گـریۀ بــابـا، خنـدۀ قاتل

تو خفته در خون، من دیده گریان        بابا علی جان (2)

خیز و دعا کن، کس مثل من داغ، بر دل نبیند 
فـرزند خــود را، صیـد هـزاران، قـاتـل نبیند

تو خفته در خون، من دیده گریان        بابا علی جان (2)

از پـا فـتـادم، تـو را نهـادم، بـا رنـج و محنت
دیده به دیده، سینه به سینه، صورت به صورت

تو خفته در خون، من دیده گریان        بابا علی جان (2)

 

فانوسهای اشک 3 – غلامرضا سازگار

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - ای بنی هاشم آه و واویلا

ای بنی هاشم آه و واویلا                         رفتـه از دستم لالۀ لیلا
گشته پیش چشم بـابـا                   جسم اکبــر «ارباً اربا»
واعلیّا واعلیّا
روی پیغمبر، لاله‌گون گردید                        صورت اکبر، غرق خون گردید
ای خـدا خـون بـر دلم شد                   داغ اکـبــر قـــاتـلــم شـد
واعلیّا واعلیّا
ای بنی هاشم از حرم آیید                            بهر تشییع اکبـرم آیید
از دو دیـده خـون ببـارید                   بـر جـوانم گـل ببـارید
واعلیّا واعلیّا
ای خدا حقّم را ادا کردند                            فرق فرزندم را دو تا کردند
نـاله ســر زد از نهــادم                   گـه دویــدم، گـه فتـادم
واعلیّا واعلیّا
میوۀ قلبم بر زمین افتاد                               یا محمّد از صدر زین افتاد
داغ اکبــر شـد نصیبم                   مـن غریبـم،  مـن غریبـم
واعلیّا واعلیّا
ای علی برخیز، گریه کن بر من                        خنده بر اشکم،می‌زند دشمن
یـا بــرایــم دسـت و پــا زن                   یـا کـه بـــابــا را صـدا زن
واعلیّا واعلیّا
بر تو می‌گریند اندرین صحرا                              یکطرف زینب یکطرف زهرا
می‌زنــد بـــر سـر سکینـه                   بـلـبــل بــــاغ مــدینـه
واعلیّا واعلیّا

 

فانوسهای اشک 3 – غلامرضا سازگار

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - ای سـرو بـاغ لیلا

علـیّ اکبـــر بــودی آرام جانم
رفتی ز دستم، تو ای امید جانم

تو بود و هستم بودی           عصای دستم بـودی

ای سـرو بـاغ لیلا
چشم و چراغ لیلا

شدی تـو راحت از همّ و غـمّ دنیا
مانده پس از تو بابا، غریب و تنها

غم تو کرده پیرم                    ز داغ تو می‌میرم

ای سـرو بـاغ لیلا
چشم و چراغ لیلا

دو چشم خود را وا کن بر روی بابا
بـا گوشـۀ چشمی کـن دلـم تسلّا

ای شمعِ جان‌افروزم              ز ماتمت می‌سوزم

ای سـرو بـاغ لیلا
چشم و چراغ لیلا

شـدم غـریب و تنهـا در این بیابان
دشمن به شادی و من، به آه سوزان

دگـر ندارم یاری                     کنم ز داغت زاری

ای سـرو بـاغ لیلا
چشم و چراغ لیلا

شد پاره پاره قلبم، چون دیدم اکنون
که پاره پاره جسمت، افتاده در خون

گل امیدم بودی                    اوّل شهیدم بودی

ای سـرو بـاغ لیلا
چشم و چراغ لیلا

 

فانوسهای اشک 3 – محمد موحدیان

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - دسته دسته گل بیارید ای جوانان ای جوانان

دسته دسته گل بیارید ای جوانان ای جوانان
آل هـاشم را بگوییـد می‌رود اکبـر بـه‌ میدان
                                                  بابا کند بر قد و بالایش نظاره
                                                  از آسمان چشم او ریزد ستاره
ای علی ای علی علی‌اکبر (2)
قل هوالله و «احد» را عمه خوانَد در قفایش
می‌زند زینب صدایش، می‌کند بـابا دعایش
                                         یا رب گواهی سوی میدان اکبرم رفت
                                         با رفتنش تـاب و تـوان از پیکرم رفت
ای علی ای علی علی‌اکبر (2)
این که باشد بر پیمبر روی ماهش اشبه‌الناس
می‌رود در بیـن لشکر، با تمام شور و احساس
                                        قـربانی قرآن شدن، تـاب و تب اوست
                                       «انی انا ابن المصطفی» ذکر لب اوست
ای علی ای علی علی‌اکبر (2)
آه اگر این قدّ و قامت بین موج خون نشیند
جـان دهد از غصه بـابـا، داغ او را گـر ببیند
                                    ای وای اگر در بین این دریای لشکر
                                    گـردد خـزان دسته گـلِ بـاغ پیمبر
ای علی ای علی علی‌اکبر (2)
لالۀ لیلا خزان شد در میان موجِ لشکر
از حـرم زینب بیـاید، بر تسلّای بـرادر
                                  آییـنـــۀ روی پیمبـــر را شکستند
                                  قلب حسین و فرق اکبر را شکستند
ای علی ای علی علی‌اکبر (2)

 

فانوسهای اشک 3 – محمد نعیمی

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - لالۀ لیـلای مـن مظلوم علی جان

روح و روانــم! بابـا علــی جان!
تـاب و توانم! بـابـا علــی جان!
گشتی از بابا جدا با کام عطشان

لالۀ لیـلای مـن               مظلوم علی جان

ترسم که در پیش چشم بابا
گـردد تنـت از تیـغ، ارباً اربا
آیه‌آیـه می‌شوی مانند قرآن

لالۀ لیـلای مـن               مظلوم علی جان 

آهسته رو ای نــور دو دیــده
بنگـر که جـانم بـر لب رسیده
تا تماشایت کنم با چشم گریان

لالۀ لیـلای مـن               مظلوم علی جان

تـو مـی‌روی، دنبـالت سکینه
دست مصیبت کوبد بـه سینه
بی‌برادر می‌شود در این بیابان

لالۀ لیـلای مـن               مظلوم علی جان

تو مـی‌روی و بـابـا غریب است
با گریه، ذکرش امن‌یجیب است
عمه‌‌ات زینب کند گیسو پریشان

لالۀ لیـلای مـن               مظلوم علی جان

در بیـن دشمـن گریم برایت
از ســوز سینـه کردم دعایت
تا که یکبار دگر آیی به میدان

لالۀ لیـلای مـن               مظلوم علی جان

بـا گریه زخم دل چاره کردم
آهستـه رو تـا دورت بگردم
آتش آه مرا بنشین و بنشان

لالۀ لیـلای مـن               مظلوم علی جان

 

یک ماه خون گرفته 5 – غلامرضا سازگار

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - علی اکبرم مه اهل حرم

علیِ اکبرم، مه اهل حرم، تو بیا در برم
                                       تا که ببـوسم پدر، من سر و رویت
شبه پیغمبری، به پدر یاوری، تو گل مادری
                                  پُر شده است خیمه‌ها ز عطر و بویت
من، به سرت قرآن بگیرم، ای جوانم
گـر، تـو روی می‌رود صبـر و امـانم
ای گل لیلا، علی‌اکبر پسرِ من
اکبرت رو دریاب، با لبان بی‌تاب، هی میگه بابا آب
                                       داره می‌میره، ز تشنگی، گلِ من
گرما و آتش، از فرط عطش، کرده علی غش
                                         رفته از دستم تموم حاصل من
وای، بیا دهانتتو روی لبم تو بگذار
تا، شاید از تریِ اون بشی تو بیدار
ای گل لیلا، علی‌اکبر پسرِ من
شدی اِرباً اربا، زیر تیغ اعدا، زیر سمّ اسبا
                                   صد وای وقتی سرتُ شکسته دیدم
سرو آرزو، کرده با خون وضو، کو بال و پرت و کو؟
                                          مُردم، وقتی به پیـکرت رسیدم
وای، تیـر دشمـن نمـوده تـو رو سیراب
تو، خون دل می‌خوری انگار به جای آب
ای گل لیلا، علی‌اکبر پسرِ من
ای جگر گوشه‌م، جام غم نوشم، من سیه‌پوشم
                                 رفتی و راحـت شـدی از این زمونه
تازه جوانم، سرو روانـم، آرام جانم
                                 تیـر گذاشته رو تنت صدها نشونه
وای، چطوری نشون بدم تو رو به لیلا
وای، منُ شـرمنده نکن تو رو به مولا
ای گل لیلا، علی‌اکبر پسرِ من
با چه رویی روم، با تنِ اکبرم، من به سوی حرم
                                               یکی بیـاد علی رو از بابا بگیره
پاره پاره‌ست تنش، غرق خون پیکرش، گم شده پیرهنش
                                           وای نکنه بابا جونم امشب بمیره
آه، بیـا عمه‌مـونـو از علی جدا کن
تو، شکوۀ این ظالما رو به خدا کن
ای گل لیلا، علی‌اکبر پسرِ من

 

فانوسهای اشک 2 - سیده نرجس رضایی

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - اینقدر به من خیره نشو

اینقدر به من خیره نشو، باشه برو ای اکبرم
اما یـادت باشـه منو، انداختـی یـاد مادرم

                                      وقتی که داری راه می‌ری، قلبم رو آتیش می‌زنی
                                      انگـاری بـا لبخنـد خـود، قلبـم رو از جا می‌کنی

بـرو بـابـا دسـت خــدا پشـت و پنـاهت
منـو کشته حرف‌هـای پنهـون، تـو نگاهت

خـدایا بـابـا نبینه داغ جـوونو
نبینه رو صورت گلهاش ردِ خونو

واویلا، واویلا، واویلا، واویلا (2)

هر وقت نگـاهت می‌کنم، یـاد پیمبر می‌‌کنم
می‌چرخه تا شمشیرِ تو،من یاد حیدر می‌‌کنم

                                      صوت اذون دلربات، انگار هنوز تو گوشمه
                                      بـار غم دوریِ تــو، تــو کـربلا رو دوشمه

     الهی بـابـا فـدای خشکی لبهـات
      بیا بابا قربون اشکای تو چشمات

                                        ببین کـه زهرا مادرم طاقت نداره
                                        الان پیمبر به راهت چشم انتظاره

 

اگر چه جسمت عزیـزم شد پاره پاره
می‌ریزه از آسمون رو جسمت ستاره

واویلا، واویلا، واویلا، واویلا (2)

تا اومـدم بالین تو، از غم کمون شد قامتم
پهلوش شکسته ای خدا، شبیه زهرا مادرم

                                هرچی بگم کم گفتم از، داغ جوون پرپرم
                                شد ارباً ارباً پیکرش، وای اکبرم وای اکبرم

رسیدم تا پیش نعش صد پارۀ تو
نتونستـم تـا کنـم فکـر چـارۀ تو

عـدو می‌خنده بـه گلایِ پیکـر تو
میـره بـابـا نبینه رو نــی سـر تو

واویلا، واویلا، واویلا، واویلا (2)

 

فانوسهای اشک 2 - مهدی صفیاری

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - جانم علی‌اکبر

در حرم شده شورش و محشر                              بهرت علی‌اکبر

رفتـی و زدی بــه جـانـم آذر                        ای سبط پیمبر

جانم علی‌اکبر    جانم علی‌اکبر

شد حجلۀ شادی تو در گور                              ای جوان مهجور

خاک غم کُند ز غصه بر سر                        نـوبــاوۀ حیـدر

جانم علی‌اکبر    جانم علی‌اکبر        

از داغ تـو ای مــاه دل‌آرا                              مجنون شده لیلا

اکبرم مـرو به سوی لشگر                        ای عـزیـز مـادر

جانم علی‌اکبر    جانم علی‌اکبر

قطعه قطعه شد پیکر اکبر                              از سنان و خنجر

نوگلم شده ز کینـه پـرپـر                        آن ثـانـی حیدر

جانم علی‌اکبر     جانم علی‌اکبر

 

فانوسهای اشک 2 – ناد علی کربلایی

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - خیز و ز جا ای پسرم علی جان

خیز و ز جا ای پسرم علی جان
خم شده از غم کمرم علی جان

غرقه به خون گشته قد رسایت
از چه به گـوشم نرسد صدایت
ای بـه فـدای تـو و ناله‌هایت
                       داغ تو سوزد جگرم علی جان

یوسف من دیدۀ خود باز کن
بـا پــدرت درد دل آغـاز کن
قصـه گـرگان به من ابراز کن
                          ای مه والا گهرم علی جان

ای گل نورستۀ طوبی علی
شبه نبی، زادۀ‌ طـاها علی
ای دُر رخشنـدۀ لیـلا علی
                   خیز و ببین چشم ترم علی جان 

یوسف من روی تـو گلگون شده
بخیمه مـادر تـو مجنــون شده
از غم تو قلب حسین خون شده
                      بعد تو جان در نبرم علی جان

نعش تو خواهم ببرم خیمه‌گاه
بـدرقـه ایثـار کنـم اشـک و آه
دشمن بدکینه به من بسته راه
                 خم شده از غم کمرم علی جان

مـادر تو گریـه کند زار زار
خواهر تو از المت بی‌قرار
عمّـه تـو اشک نماید نثار
                      آتش غم زد شررم علی جان

«کــرببلائـی» همـه دم بـا فغـان
گرید و نالد ز غمت ای جوان جان
بـه فــدای تــو کنــد ارمغـــان
                خون شده چشمان ترم علی جان

 

فانوسهای اشک 2 – ناد علی کربلایی

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - رسد به گوش شاه دین این پیام

رسد به گوش شاه دین این پیام  یــا ابتـا علیـک مِنّـیِ سّـلام
عمر علیِّ ‌اکبر شد تمام

فــرق مــن شـد دو تا
باب تو از غصه شده پیر

علــیِّ‌اکبــــرِ حسینـم   ز ظـلـــــم اشـقیــا

کنار جسم تو زمین‌گیر
سردارِ بی‌سـرِ حسینم

شبیـه روی خاتـم الانبیـا   خورشید دین‌آرای کرب و بلا
کشته شده ز کینه اشقیا

زادۀ حسیــن اســت
مُهجه قلب پاک زهرا

علـیِّ‌اکبــرِ حسیـنـم                    نــور نیّـریـن است

سلیـل سبـط آل طه
سردارِ بی‌سرِ حسینم

فرزند زهرا اکبر نوجوان               آمد به میدان میر آزادگان
کی گروه ستم                مگذرید بر حرم
الله اکبر                  الله اکبر

بابم به حق رهبر نهضت بوَد          سفینـة النجـات امت بود
من ازآن رهبرم            شبه پیغمبرم
الله اکبر                الله اکبر 

 

فانوسهای اشک 2 – حاج اکبر ناظم

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - بـه جـان مـادرم زهـرا

بـه جـان مـادرم زهـرا
لب خونین ز هم بگشا
بگـو مــادر بگـو بـابـا
                       علی اکبر، علی اکبر (2)

گـل سـرخ و سپیـد من
امیــد مـن، امیــد من
شهیـد مـن شهیـد من
                       علی اکبر، علی اکبر (2)

جـــوانــم را فـــدا کردم
چو جان از خود جدا کردم
کــه تقـدیـم خــدا کردم
                       علی اکبر، علی اکبر (2)

پسر، خون در رُخش جاری
پــــدر گــــرم عــزاداری
حــرم در گـــریــه و زاری
                       علی اکبر، علی اکبر (2)

صدایت مانده در گوشم
دگـر بعد از تو خاموشم
دگــر آبــی نمی‌نـوشم
                       علی اکبر، علی اکبر (2)

بپوشان زخم خود شاید
کـه زینـب از حــرم آید
به رویت دیـده بگشاید
                       علی اکبر، علی اکبر (2)


فانوسهای اشک 2 – غلامرضا سازگار

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - لاله لیلا علی یوسف زهرا علی

ای بهار آرزو، سـرو خونین پیکرم
ای امید زندگانی، شاخۀ نیلوفرم

دیده بگشا سـوی بـابـا کن نظر
از فـراقت گشته مــادر خونجگر

لاله لیلا علی             یوسف زهرا علی (2)

دیده بگشا اکبرم، اشک خونْرنگم ببین
نالــه‌های بی‌کسـی، از دل تنگـم ببین

روز مـن از هجــر تــو گـردیـده شب
زینـب از داغـت بـوَد در تـاب و تـب

لالۀ لیلا علی             یوسف زهرا علی (2)

بر لبت لب می‌نهم، ای عـزیز مادرم
تا بدانی من ز تو، ای علی تشنه‌ترم

ای اذان‌گــوی حـرم قــرآن بخوان
شبـه جـدّ اطهــرم قــرآن بخـوان

لالۀ لیلا علی            یوسف زهرا علی (2)

 

فانوسهای اشک 2 – جعفری

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - مه تابان قمر من

رفتی ای تازه جوان خون شده از غم جگر من
چه کنــم بعـد تـو آخــر علی‌اکبـر پسـر من

مه تابان، قمر من                              گل نسرین، ثمر من

طاقتم طاق شد از مرگ تـو ای نورِ دو دیده
پـدرت آمـده بـالیـن تــو بـا قـدّ خمیـده

تو به خون خفته‌ای آخر زچه با فرق دریده؟
خیـز و بخـرام در ایـن دشـت به پیش نظر

من مه تابان، قمر من                         گل نسرین، ثمر من

شـده از بهــر تـو در خیمـه‌ســرا شــــور قیــامت
حیف و صد حیف که غلطید به خون این قد و قامت

رفتــه‌ای ســوی جنـــان در بــر اجــداد گــرامت
چـه کنــم بعــد تــو ای نـــور دو چشمان تر من؟

من مه تابان، قمر من                         گل نسرین، ثمر من

خیز و برپا شده در خیمه‌سرا شورش و غوغا
باخبـر گشته ز قتلت به حـرم ســر زده لیلا

می‌رود ســوی سمـا نـالـۀ «وامهجـةُ قلبا»
ز چه ای وای شد از دست من آخـر ثمر من

مه تابان، قمر من                               گل نسرین، ثمر من

خیز ای کان ادب رو به سوی خیمه‌سرا کن
عمۀ زار و حـزین را ز غـم و غصـه رهـا کن

بـاز یـاری بنمـا ای گـل من شـور بپـا کن
بنگر آه ای پسرم خـم شده از غـم کمر من

مه تابان، قمر من                               گل نسرین، ثمر من

 

فانوسهای اشک 2 – حاج اکبر ناظم

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - آمد از حـرم شبـه پیغمبر

آمد از حـرم، شبـه پیغمبر
روح من جدا، شود از پیکر
اکبـرم رود، سوی قربانگاه
                                 وا محمّدا، یا رسول‌الله (2)

خـواهرم بیـا، بـه تمـاشایش
تـا کنی نگـاه، قـد و بـالایش
اکبــرم دگــر، بــر نمی‌گـردد
در حـرم دگـر، بــر نمی‌گـردد
می‌رود علی، با رخی چون ماه
                                 وا محمّدا، یا رسول‌الله (2)

تـابـد از نقـــاب، چهــرۀ اکبـر
تـا کـه شـد عیـان، روی پیغمبر
او به جدّ من، اشبه الناس است
بین لاله‌ها، چون گل یاس است
مـاه هـاشمی است، بیـن آل‌الله
                                 وا محمّدا، یا رسول‌الله (2)

پرپر این گلم، می‌شود یا رب
پیـش دیـدۀ عمه‌اش زینب
بــر فـلک رسد، نــالـۀ لیلا
می‌شــود خـزان، لالـۀ لیلا
می‌سپارمش بـه تـو یـا الله
                                 وا محمّدا، یا رسول‌الله (2)

 

فانوسهای اشک 2- محمد نعیمی

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - ای گل پرپر علی اکبر

ای گل پرپر                               علیّ اکبر

سخن بگو با پدرت این دم آخر
رنگـم پــریـده، قـدم خمیـده

در پیش چشمم صـدپـاره پیکر
سخن بگو با پدرت، این دم آخر

ای گل پرپر                               علیّ اکبر

سخن بگو با پدرت این دم آخر
یا ولـدی یا ولـدی دیدۀ خـود باز کن

تبسمـی، تکلمـی بــا پـدر آغــاز کن
من پدر پیر توأم با من سخن ساز کن

خنــدۀ دشمــن، ســـوزِ دل مـــن
سخن بگو با پدرت، این دم آخر

ای گل پرپر                               علیّ اکبر

سخن بگو با پدرت، این دم آخر
ای که تویی اشبه مردم به رسول خدا

ای که بر زیر تیغ کین زدی پدر را صدا
چرا کنـون نمی‌کنی حـقِّ سخن را ادا

ای گــل زهـــرا، ز خـــاک صحــرا
سخن بگو با پدرت، این دم آخر

ای گل پرپر                               علیّ اکبر

سخن بگو با پدرت، این دم آخر
چه شد که مانده از سخن زبانِ گویای تو

چرا به خون شسته شده روی دل‌آرای تو
چرا شـده نقش زمیـن قـامت رعنای تو

قسـم بــه قـــرآن- دلـــم مســوزان
سخن بگو با پدرت، این دم آخر

ای گل پرپر                               علیّ اکبر

سخن بگو با پدرت، این دم آخر
چسان برم به خیمه‌ها صدپاره پیکرت را

چه گویم ای سروِ جوان جواب مادرت را
چگونه خاموش کنم سکینـه خواهرت را

ای جــان جـانــان-  بـا لــب عطشان
سخن بگو با پدرت، این دم آخر

ای گل پرپر                               علیّ اکبر

سخن بگو با پدرت، این دم آخر
داغ تو تـا ابـد بـوَد بـر جگـرم، ای علی

بعد تو من هم به جنان ره‌سپرم ای علی
ای پسرم، ای پسـرم، ای پسرم، ای علی

بـا روی گلـگـون، غلتـیـــده در خــون
سخن بگو با پدرت، این دم آخر

ای گل پرپر                               علیّ اکبر

سخن بگو با پدرت، این دم آخر


فانوسهای اشک 2 – غلامرضا سازگار

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - ای لاله پرپر بابا علی اکبر

من میوۀ قلبم را، از شاخه جدا کردم (2)
لب تشنه جـوانـم را، تقـدیم خدا کردم
                           ای لالۀ پرپر، بابا علی اکبر (2)

آه از جگرم خیزد، اشک از بصرم ریزد
از صورت خونینـم، خـونِ پسرم ریزد
                          ای لالۀ پرپر، بابا علی اکبر (2)

من با خبـر از تـو و تـویی بی خبری از من
من تشنۀ تو از تو و تـویی تشنه‌تری از من
                          ای لالۀ پرپر، بابا علی اکبر (2)

لب تشنه شد از میدان، رو در حرم آوردی
خجلت زده سقــا را، از الـعطشت کردی
                           ای لالۀ پرپر، بابا علی اکبر (2)

هنگام نماز صبح، در خیمه اذان گفتی
هنگام نماز عصر، در بستر خون خفتی
                           ای لالۀ پرپر، بابا علی اکبر (2)

بـالای سـرت چشمم، با آب روان آید
زینب به حرم بیرون، زهرا ز جنان آید
                           ای لالۀ پرپر، بابا علی اکبر (2)

 

فانوسهای اشک 2

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - ای شبه پیغمبر تازه جوان اکبر

آریــد عـــود و عنبر و قرآن
خوانید ز بهرش سورۀ رحمن
ای شبه پیغمبر                              تازه جوان اکبر
ای عزیز جانم         ای عزیز جانم
ای تازه جوانم ای نور دودیده
از فـراق رویت قـامتم خمیده
رفتی بسوی میدان                 تا کنی تو جان قربان
ای عزیز جانم         ای عزیز جانم
مـادرت بـه خیمـه در فغــان و زاری
هم چو جسم بی‌روح، غش‌کرده کناری
عمّه‌ات به کف قرآن                   تا که آیی از میدان
ای عزیز جانم        ای عزیز جانم

 

فانوسهای اشک 2 - حاج اکبر ناظم

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - ای علی جانم

ای خدا شاهدی، اکبرم می‌رود                         سرو ناز ولا، از بـرم می‌رود

راحت جـانم، نــور چشمـانم                   در قفـای او، دیـده گریانم
ای علی جانم (2)

ای همه حاصلم، ای قرار دلم                         ای سراپا صفا، رونق محفلم

شبـه پیغمبــر، ثـانی حیـدر                   رفتی و بردی، جـانم از پیکر
ای علی جانم (2)

ارباً اربا شده، نازنین اکبرم                            پرپر از تیغ کین، لالۀ احمرم

سـرو زیبـایم، ای دل‌آرایم                   دشمن استاده، بـر تماشایم
ای علی جانم (2)

از حرم آمده، مهربان خواهرم                         غنچۀ لب گشا، ای گل پرپرم

سلسله‌گیسو، ای کمـان‌ابـرو                   هـاشمی‌طلعت، ای مهِ دلجو
ای علی جانم (2)

 

فانوسهای اشک 2  - حاج رضا عرب

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - اکبرم ای پسرم

می‌زند نیش، سکـوتت به دل من، پسرم
لب گشـا کُشت مرا خنـدۀ دشمن پسرم

چشم خود وا کن و یک بار دگر حرف بزن
از لـب تشنـه و سنگینـی آهــن پسـرم

اکبرم ای پسرم                       ای گل نوثمرم (2)

بی تـو از دیـدۀ من قــوّۀ بینـایی رفـت
در عوض دیدۀ دشمن شده روشن، پسرم

داغ مـرگ پســرش را بـه دلش بگذارند
آن که بگذاشته داغـت به دلِ من، پسرم

اکبرم ای پسرم                       ای گل نوثمرم (2)

پـاره‌هـای تنت افتاده بـه هر سو گویی
برگ گـل ریخته در دامن گلشن، پسـرم

کس ندیده است که از تیغ هزاران جلّاد
این همه زخم رسد بر سر یک تن، پسرم

اکبرم ای پسرم                       ای گل نوثمرم (2)

تو ذبیـح منی و من تن صـد چاک تـو را
هدیـه دادم بـه ره خـالق ذوالمن، پسـرم

نتوان گفت که از داغ تو بر من چه گذشت
هیـچ کس را نَبُــود تـاب شنیدن، پسـرم

اکبرم ای پسرم                       ای گل نوثمرم (2)

 

فانوسهای اشک 2  - غلامرضا سازگار

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - نور دو چشمان ترم علی جان

ای روشنیِّ انجم سعادت
ای گوهر رخشندۀ ولایت
ای میـوۀ نورسته امامت
                     نور دو چشمان ترم علی جان

در خاک و خون افتاده پیکر تو
شق‌القمر شـد مـاه من سـر تو
چون لالـه گلگـون روی انور تو
                    ای شبه جدّ اطهرم علی جان

ای شـاخـۀ طوبــای خانـدانم
ای بلبل خوش‌صوت گل‌ستانم
از داغ خود آتش زدی به جانم
                 خیز و ببین چشم ترم علی جان

ای اوّلیـن جانبــاز راه جانان
وی گوهـر ارزنــدۀ درخشان
ای حامی احکامِ دین و قرآن
                  جان داده‌ای اندر برم علی جان

خیـز و ببین در خیمه شور و غوغاست
انـدر دعـا گیســو گشــوده لیـلاست
بـابت در این صحرا غـریب و تنهاست
                   داغت بجان زد آذرم علی جان

بـوسـم علی جان چهـرۀ نکویت
ریزم سرشک از دیدگان به رویت
خوشبو کنم این صحنه را ز بویت
                با هر دو چشمان ترم علی جان

شـه در کنــار نـعش پـاره پـاره
بـــر چهــرۀ اکبـر کنــد نظـاره
ریزد سرشک از دیده چون ستاره
                      گوید علی اکبرم علی جان

نعش علی را می‌برند جوانان
سـوی حرم با حالت پریشان
گوید به دنبالش شه شهیدان
                  رفتی به نـزد مادرم علی جان

اهل حرم هر یک بـه نالـه و آه
آینـد بــه استقبــال زادۀ شـاه
بر «کربلائی» بسته اشکِ غم راه
                      از نالۀ اهل حرم علی جان

 

فانوسهای اشک 2 - ناد علی کربلایی

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - ای مه انورم نوجوان اکبرم

میدان منور گشته از جمالش
شوم فدای شوکت و جلالش
مـاه تمامی و منـم هـلالش
شد رخش منجلی            هم چو بابش علی

این گل گلزار رسول است            نور دو چشمان بتول است
ای مه انورم                          نوجوان اکبرم
قامتم از غمت خمیده             جان پدر به لب رسیده
اول قتیل از شه کرب و بلا
بــود علــیِّ اکبــرِ مه لقا
شبیــه روی خـاتـم الانبیا
ز زین شد سرنگون            میان خاک و خون

به خیمه شد شور قیامت                  ز ناله‌های آل عصمت
ای مه انورم                                 نوجوان اکبرم
قامتم از غمت خمیده              جان پدر به لب رسیده
کجا فتاده قامت رسایت
بـه گـوش مـن نمی‌رسد
صدایت ببین چگونه گریم از برایت
علی اکبرم                               شبه پیغمبرم

قامتم از غمت خمیده                     جان پدر به لب رسیده
ای مه انورم                          نوجوان اکبرم
قامتم از غمت خمیده          جان پدر به لب رسیده
باب تو از عزای تو پیر شد           کنار نعش تو زمین‌گیر شد
ز زندگانی جهان سیر شد
ای مه انورم                          نوجوان اکبرم
قامتم از غمت خمیده            جان پدر به لب رسیده
بـار دگـر ای پسـر اعجـاز کن
دو چشم خود بر پدرت باز کن
درد دل خود بـه من ابـراز کن
 ای تو نور دلم                         حل نما مشکلم

به خیمه شد شور قیامت              ز ناله‌‌های آل عصمت
ای مه انورم                               نوجوان اکبرم
قامتم از غمت خمیده              جان پدر به لب رسیده
میـدان منـور گشتـه از جمـالش
جـانهـا فـدای خلقت و خصالش
حسین بود شمس و علی هلالش
نوجوان اکبرم                           شبه پیغمبرم

اکبر من گشته کفن‌پوش              مادر او فتاده مدهوش
ای مه انورم                           نوجوان اکبرم
قامتم از غمت خمیده           جان پدر به لب رسیده

 

فانوسهای اشک 2 - حاج اکبر ناظم

متن نوحه زنجیرزنی حضرت علی اکبر - سرو گلستان منی ای علی اکبرم

سرو گلستان منی، ای علی اکبرم (2)
خوبتر از جان منی، ای علی اکبرم (2)

                         اشبه الناس من، یار عباس من
                          ولدی یاعلی ولدی یا علی (2)

تـویی به نخل زندگی، اوّلین برگ من
داغ غم تـو مـی‌شود، باعثِ مرگ من

                        داغِ تو ای پسر، زد به جانم شرر
                          ولدی یا علی ولدی یا علی (2)

از غم داغت ای علی، جان به لب آمده
عمّـۀ قـد خمیــده‌ات، در تعـب آمده

                    ز آه جانسوز من، تیره شده روز من
                         ولدی یا علی ولدی یا علی (2)

چسان برم به خیمه‌ها، جسم صد چاک تو
که قطعه قطعه گشته است، پیکـر پاک تو

                        ای فروغ بصر، گو سخن با پدر
                          ولدی یا علی ولدی یا علی (2)

صید به خون طپیده‌ام، دیده را باز کن
به دلنـوازی پـدر، ســوز دل سـاز کن

                       پدر پیر تو شد، زمین‌گیر تو شد
                        ولدی یا علی ولدی یا علی (2)

 

فانوسهای اشک 2  - حسن فرح بخش (ژولیده)

اینستاگرام نوحه باران

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">