اینستاگرام نوحه باران

زندگینامه شاعر اهلبیت دخیل مراغه ای

زندگینامه شاعر اهلبیت دخیل (آخوند ملا حسین مراغه ای)

-------------------------------

نه تاریخ ولادتش را کسی میداند نه وفاتش را ! نه تذکره های نامی او برده اند نه سفینه ها اثری از وی بر صفحات خود ثبت کرده اند .

در شعر معاصرانش نامی از او به میان نیامده و در جنگ ها نیز قطعه شعری به نام وی نوشته نشده است !!!

هر دری که زدیم به رویمان گشوده نشد و به هر منبعی که مراجعه کردیم نتیجه ای نگرفتیم حتی وقتی از احفاد و اولادش سراغ احوال و اقوالش را گرفتیم جز بی اطلاعی چیزی دستگیرمان نشد !

 هر چه هست پرده ای از ابهام سر تا سر حیاتش را پوشانده و مماتش را نیز تحت تاثیر قرار داده است ! 

در حالیکه رلال شعرش از همان آغاز در جویبار زمان جاری است و زینت بخش مجالس عزاداری .

 کمتر مداحی است که شعرش را نداند و با سوز و گداز عارفانه در مساجد و تکایا نخواند . 

آنچه انسان را به تفکر وا میدارد و در واقع ذهن را بر می آشوبد این است که چگونه شاعری با این همه  استعداد و ابتکار با این همه دایره ی نفوذ و بالاتر از همه با این همه عشق و علاقه و دلبستگی که به 

خاندان پیامبر را دارد و شعر او را تا این حد از علایق مذهبی و احساسات عاطفی بر خوردار کرده چگونه این چنین غریب و ناشناخته مانده است ؟

آری سخن از دخیل مراغه ای است ملا حسین دخیل مراغه ای شاعر و مرثیه گوی آذربایجان و مداح اهلبیت که تاثیر شعرش در شعر رثانی برداشته شده و شعرایی همچون اشراق (میر مراغه ای ) و دیگران در این نوع شعر کوشش هائی به عمل آورده اند ولی شیوه شعر دخیل به گونه ای دیگر است و متفاوت با شعر همه  کسانی که قبل از او پای به میدان شعر رثانی نهاده اند .

شاعری که نسخه های شعر او تا 200 تا 250 سال قبل بر میگردد ...

بنا به قولی شعرای قرن سیزدهم هجری بوده وادبیات نوحه ترکی را به حالتی مدوّن و نظام مند درآورد،  دخیل به شاعر مقتل‌نویس معروف است چون یک مقتل شش جلدی به صورت نظم و نثر نوشته است. 

این مجموعه مشتمل بر وقایع کربلا و بزبان ترکی در شش جلد مکرر در تبریز چاپ شده است.  و یک اثر واقعا ارزشمند برای ارادتمندان اهل بیت میباشد 

 

 

اینستاگرام نوحه باران

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">